18 weken zwanger | zwangerschapskalender

18 weken zwanger

De helft van de zwangerschap begint dichterbij te komen. Nog twee weken wachten en dan ben je alweer op de helft! Je kindje blijft heel de dag bewegen en heeft nog steeds genoeg ruimte in het vruchtwater. Waarschijnlijk voel je je kindje dagelijks schoppen en duwen in je buik. Voel je nog helemaal niets? Geen zorgen! Nog even geduld en dan zal je kindje van zich laten horen! Lees hier alles wat je wilt weten over 18 weken zwanger zijn!



18 weken zwanger | de groei van je kindje

In de laatste weken heeft je kindje geleerd hoe hij moet “ademen”, zuigen en slikken. Al deze dingen moet hij goed onder de knie hebben wanneer hij geboren wordt en hij blijft hier dan ook iedere dag op oefenen. Natuurlijk ademt je kindje nog niet echt, want zuurstof krijgt hij via de navelstreng. Toch worden de ademhalingsbewegingen wel geoefend, zodat hij buiten de baarmoeder kan ademen na de geboorte.

Mocht je kindje geboren worden wanneer je 18 weken zwanger bent, dan kan hij nog niet buiten de baarmoeder overleven. Op dit moment beweegt hij de hele dag door, wat je ook goed zou kunnen zien op een echo.

Hij heeft inmiddels bijna de helft van zijn uiteindelijke lengte en is hartstikke lenig. Sta er maar niet gek van te kijken als hij zomaar zijn teentje in zijn mond stopt. Ook zijn duimpje stopt hij nu regelmatig in zijn mond en hij kan zelfs al gapen wanneer hij moe is. Dat is toch bijzonder?

Hersenen, wenkbrauwen en luchtzakjes in de longen

Natuurlijk vinden er deze week weer grootse ontwikkelingen plaats. Zo groeien de hersen van je kleintje bijn 90 gram! Het groeien van de hersenen gaat ook na de geboorte van je kindje nog door. Ook worden de wenkbrauwtjes gevormd en worden er kleine luchtzakjes gevormd in de longetjes. Deze zijn nodig om te kunnen ademen buiten de baarmoeder.

De tastzin begint zich te ontwikkelen. Hierdoor kan je kleintje jouw aanrakingen voelen wanneer je over je buik aait. Deed je dit al? Dan heb je een excuus om nog veel meer over je buikje te aaien! Interactie met je ongeboren kindje is belangrijk. Het drinken van vruchtwater is essentieel om de niertjes te trainen. Het vruchtwater plast je kindje uit en komt in het vruchtwater terecht.

Naast al deze grootse ontwikkelingen begint je baby ook met het oefenen van kijken. Op dit moment kijkt hij nog scheel, want het fixeren van de blik is nog wat lastig. Na de geboorte zie je kindjes nog regelmatig scheel kijken. Het zicht moet nog worde getraind en dat kan best even duren.

18 weken zwanger | Jij

De meeste vrouwen voelen zich een stuk beter in het tweede trimester. De meest hevige kwaaltjes zijn naar de achtergrond verdwenen, de energie begint terug te komen en waarschijnlijk heeft je libido ook weer een boost gekrege. Dit laatste komt door een betere doorbloeding naar de geslachtsorganen. Het is helemaal niet vreemd als je ontzettend veel zin hebt in seks.

Jammer genoeg is niet iedere vrouw gezegend met een hoog (of hoger) libido. Voel je je futloos, moe en heb je last van zwangerschapskwaaltjes? Verontschuldig jezelf niet en kies even voor jezelf. Het is niet niks om een heel nieuw leven te creëeren. Blijf je heel veel last houden van vermoeidheid, misselijkheid of buikpijn? Bespreek dit dan eens met de verloskundige of gynaecoloog. Het zou zomaar kunnen zijn dat er onderliggende problemen zijn die deze klachten veroorzaken.

Heb je je kindje al gevoeld? Niet iedere vrouw voelt haar ongeboren kindje al, maar het overgrote deel van de zwangeren voelen de krachtige schopjes al veel frequenter. Aai lekker over je buikje heen en geniet ervan! Over een paar weken kun je zomaar een paar beurse (of zelfs gekneusde) ribben hebben door het drukteschoppertje in je buik!

* De meeste vrouwen voelen de eerste schopjes tussen de 16-20 weken zwangerschap.

Bandenpijn wanneer je 18 weken zwanger bent

Bandenpijn, een vervelend zwangerschapskwaaltje waar bijna iedere zwangere vrouw mee te maken krijgt. De baarmoeder groeit in een snel tempo door, waardoor er een enorme druk op de banden kan komen. Deze banden zorgen ervoor dat je baarmoeder op zijn plaats blijft. De pijn wordt ook wel omschreven als menstruatie-achtige buikpijn.

Wanneer je baarmoeder ineens snel groeit komt er veel spanning te staan op deze soort spieren. De banden die langs je baarmoeder lopen kunnen dan pijn veroorzaken. Meestal is het een stekende en scherpe buikpijn, die soms ook wat langer aan kan houden. Let op: deze pijn komt niet in golven zoals bij weeën.

Wist je dat je baarmoeder al zo groot is als een meloen? Door de groeiende baarmoeder wordt de onderrug een beetje naar voren “getrokken”. Hierdoor kun je last krijgen van pijn in de onderrug.


Tips bij 18 weken zwanger zijn

Ondanks dat de meeste vrouwen veel praktische zaken al geregeld hebben rond de 18 weken zwangerschap, kan het zijn dat je nog niet precies weet wát je allemaal moet regelen. Gelukkig hebben wij een Checklist Zwangerschap voor je gemaakt, waarin je precies leest wat je moet regelen!

>> Bekijk hier de Checklist Zwangerschap

In bovenstaand artikel lees je onder andere over het regelen van kraamzorg, je zorgverzekering én uitvaartverzekering, zwangerschapscursussen en kinderopvang. Een aanrader om te lezen dus!

Gezond eten en bewegen blijft belangrijk

Je ongeboren kindje groeit iedere dag heel snel en blijft zich ontwikkelen. Om je lichaam te voorzien van alle voedingsstoffen is het belangrijk om goed, genoeg en gezond te eten. Naast gezond eten is het ook verstandig om een multivitamine supplement voor zwangere vrouwen te slikken. In deze supplementen zit precies wat je nodig hebt als zwangere vrouw.

>> Bekijk hier multivitamine supplementen voor zwangere vrouwen van o.a. Davitamon

Ook bewegen tijdens de zwangerschap is gezond. Je kunt gewoon blijven sporten als je dit voor de zwangerschap ook al deed. Houd wel rekening met je lichaam en stop op tijd wanneer dit nodig is. Buikspieroefeningen voor de rechte buikspieren worden afgeraden. De opening tussen je buikpijn kan groter worden, waardoor je na de zwangerschap een blijvend verzwakte buikwand hebt.

Tips: zwemmen, een half uurtje per dag wandelen of fietsen zijn goede manieren om te (blijven) bewegen tijdens de zwangerschap. Ook bieden sommige fitnesscentra speciale lessen aan voor zwangere vrouwen.


Lees ook: